Måste marknadsföring kosta skjortan?

Föreställningen att marknadsföring är dyrt är väletablerad. Och det är sant att traditionell marknadsföring är förknippad med stora kostnader för reklam, varumärkesuppbyggnad och ansträngningar att bli synlig där ute på marknaden där kunderna finns.

Men i många branscher är det viktigt att kunna utnyttja nöjda kunder som marknadsförare. Nöjda kunder är naturligtvis viktiga för alla företag som säljer produkter eller tjänster. Särskilt framgångsrikt är detta arbetssätt om man har en bra produkt som vunnit uppskattning bland personer som har stort inflytande inom sin sfär, alltså sk key opinion leaders. Detta är väl etablerat inom läkemedelsindustrin – men det borde kunna vara tillämpligt i många branscher. En ny produkt som erbjuder någon slags nyhet ur teknisk eller kemisk synvinkel bör därför snabbt presenteras för de tongivande inom branschen. Om man kan förankra produkten hos dessa key opinion leaders och få goda vitsord från dem, så kan de ofta övertalas att vittna om värdet av den nya produkten på mässor, vid konferenser och genom föreläsningar. När tongivande experter inom området blir ambassadörer åt en ny produkt så skapar man spridningseffekter som är ovärderliga. Att t ex ha en Nobelpristagare som berättar om sina erfarenheter av ett nytt läkemedel har den dubbla fördelen att folk lyssnar på vad han har att säga och att det är billigt för företaget. En Nobelpristagare tar vanligen inte betalt för att redovisa sina erfarenheter. Jag menar naturligtvis inte att man alltid är hänvisad till att leta fram Nobelpristagare som kan vittna om produkten – men jag är ganska övertygad om att det i många branscher lönar sig att lägga ner möda på att identifiera och engagera ambassadörer, dvs de nyckelpersoner/opinionsledare inom fältet, som alla andra intressenter/kunder är beredda att lyssna på och lita på.


Stort grattis Britt-Marie Boije Lundqvist!

Hjärntrustens medarbetare Britt-Marie Boije Lundqvist fyller 60 år idag, vi gratulerar och hoppas hon får en underbar dag.



Läs Sydsvenskans intervju med Britt-Marie Boije Lundqvist här

RSS 2.0