Besöksnäringen i Sverige - inte bara gungor och karuseller

Turistnäringen i Sverige är en viktig framtidsbransch som omsätter cirka 250 miljarder. Besöksnäringen omfattar allt som handlar om nöje och rekreation, från nöjesparker, golfbanor, djurparker, cirkusföretag, badorter, skidorter, idrottsanläggningar, äventyrsparker, teatrar, konsertlokaler, konsthallar, slott och herresäten.
Bland nöjesparker i Norden är Köpenhamns Tivoli störst (omsättning runt 1 miljard danska kronor), Lisebergs- och Parks & Resorts - koncernerna är tvåa med en omsättning på runt 900 miljoner SEK vardera.

Varumärkesuppbyggnad
Besöksnäringen är viktig för utvecklingen av varumärke - både för Sverige som nation och för lokala aktörer. Vad har inte Tivoli betytt för Köpenhamns och Danmarks varumärke? Vad vore Göteborg utan Liseberg, Stockholm utan Gröna Lund, Kiruna utan ishotellet och Kivik utan Kiviks marknad? Men konkurrensen om uppmärksamheten är hård. Det behövs nya grepp, tex parkbesök, tivoli, museer, rekreation och underhållning kombinerat med hotell och restaurang, liknande det som finns i Disneyland och som nu byggs upp i anslutning till Tivoli i Köpenhamn och Gröna Lund i Stockholm. När Tivoli utvecklas och förnyas tjänar hela Köpenhamn på det, motsvarande gäller för Gröna Lund och Stockholm.

Besöksnäringen i Sydsverige
Öresundsbron, Malmös förvandling till dynamisk kunskapsstad och stora internationella investeringar i Lund ändrar förutsättningarna för besöksnäringen i Sydsverige. Vi måste skapa en attraktiv och spännande miljö som lockar både ungdomar och kapital. Vi förväntas konkurrera med kreativa centra i andra länder och vi måste börja med att erkänna våra brister.
I jämförelse med Köpenhamn är besöksnäringen i Skåne underutvecklad. Vi har nära till vacker natur, skog och hav, jakt och fiske, bad och golf. Räcker det? Eller måste vi utveckla besöksnäringen för att matcha Köpenhamn med omnejd? Och hur ska det i så fall gå till?

Föreläsare
Jan Roy är koncernchef för Parks & Resorts Scandinavia och VD för Gröna Lund. I koncernen ingår Furuviksparken, Kolmården, Skara Som-marland och Aquaria. Koncernen har successivt stärkt sin position som den ledande aktören i branschen. Gruppen närmar sig 3 miljoner besökare per år och är med 3 000 anställda en av landets största ungdomsarbetsgivare. Vi kan lära oss mycket av Jan Roy hur man utvecklar och marknadsför besöksnäringen.
Jan Roy har ett förflutet som rockmusiker och mångårig vd och företagskonsult med fokus på strategisk implementering. Han är medförfattare till två böcker om strategisk styrning, översatta till ett 10-tal språk. Han har varit ansvarig för Hjärntrustens verksamhet i Stockholm. Erbjudandet att bli chef för Parks & Resorts kom relativt sent i hans liv, närmare bestämt efter fyllda 60 (en ålder då karuseller inte har samma lockelse). Men det var svårt att säga nej till erbjudandet att ta över ansvaret för detta spännande paket av underhållning och attraktioner - med en alldeles unik mix av gammalt och nytt.

Tid och plats
Fredagen den 26 november 2010, klockan 08.30-10.00 på Filmstaden, Västra Mårtensgatan 12 i Lund
Anmälan och pris
Anmälan senast den 24 november till [email protected], eller på
www.hjarntrusten.se
Frukostseminariet kostar 450 kronor (exkl. moms), inklusive frukost. (Hjärntrustdeltagare deltar gratis.
Vill du veta mer eller ha framtida inbjudningar, kontakta:
Oskar Ståhl, 046-151080, [email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0